Cała Polska czyta dzieciom

 

———————————————————————————————————————————

Czytamy dzieciom

„Kto czyta, żyje wielokrotnie”

J. Czechowicz

 Wiek przedszkolny to bardzo ważny etap w rozwoju dziecka. To czas kształtowania się jego nawyków, w tym również czytelniczych. Warto więc wykorzystać ten czas, tym bardziej, że stałe i systematyczne czytanie dziecku aktywizuje również jego rozwój intelektualny i emocjonalny, budzi wrażliwość etyczną, sprzyja rozwijaniu postaw twórczych oraz wyzwalaniu różnych form ekspresji. Codzienne głośne czytanie przez dorosłego jest skutecznym sposobem wzbogacania słownictwa dziecka, nauczenia poprawnej gramatyki i składni, a także doskonalenia mowy. W chwili obecnej kontakt dziecka z żywym słowem wypierają  telewizja i komputery, których narzędziem jest przede wszystkim obraz , a nie język. Dzieci zaś uczą się języka, gdy wyraźnie go słyszą, gdy widzą dorosłego, który do nich mówi lub im czyta, reaguje na ich pytania i zachęca do mówienia. Dlatego media nie są najlepszymi nauczycielami języka. Dzięki czytaniu i rozmowie o problemach, które porusza książka, dzieci uczą się odróżniania dobra od zła. Mądre książki to więc znakomity sposób uczenia dzieci wartości moralnych, które pomogą im budować dobre relacje z ludźmi. Codzienne czytanie dziecku jest dobrą metodą wychowania małego czytelnika, który samodzielnie myśli, posiada wiedzę i umiejętność jej poszerzania; kulturalnego człowieka z wyobraźnią, który będzie umiał radzić sobie ze zmianami w życiu.Głośne czytanie dziecku ma wpływ również na jego rozwój emocjonalny, wzmacnia bowiem więź między dorosłym  i dzieckiem. Czytanie uspakaja, wycisza relaksuje i poprawia koncentrację uwagi.

Przedszkole nasze od kilku lat popiera kampanię „Cała Polska czyta dzieciom”, która ma na celu wspieranie zdrowia psychicznego i umysłowego dzieci oraz propagowanie edukacji czytelniczej.Jedno z haseł kampanii głosi, że czytanie jest mądrym sposobem spędzania czasu z dzieckiem i najlepszą inwestycją w jego przyszłość.W ramach kampanii przedszkole nasze realizuje program„Czytające przedszkola” iw związku z tym podejmuje szereg działań. Codziennie w porze poobiedniej dzieciom czytane są bajki, w salach funkcjonują kąciki książki, dzieci 5 i 6- letnie systematycznie uczestniczą w zajęciach bibliotecznych. W akcję codziennego czytania dzieciom w przedszkolu chętnie włączają się też rodzice, dziadkowie i personel przedszkola. Jestem przekonana, że od czytelniczego wysiłku, od konsekwencji nas dorosłych zależeć będzie czy wykształcimy w dzieciach nawyk czytelniczy i czy dzieci chętnie będą sięgały po książki w przyszłości.

 

Drodzy Rodzice, dlaczego więc warto czytać dzieciom?

– To klucz do wiedzy i sprawności umysłu,

– Nawyk czytania i miłość do książek powstaje w dzieciństwie,

– Książki są pokarmem nie tylko dla intelektu, a także dla psychiki,

– Głośne czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają,

– Czytanie rozwija język stanowiący podstawę dla myślenia, w tym także matematycznego,

– Czytanie otwiera dostęp do skarbnicy ludzkiej myśli i wiedzy.

 

 

Badania naukowe potwierdzają, że codzienne czytanie dziecku:

– buduje mocną więź między dorosłym, a dzieckiem,

– rozwija język, pamięć, wyobraźnię, uczy myślenia i koncentracji uwagi,

– wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka,

– poszerza wiedzę ogólną,

– ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole

– uczy wartości moralnych,

– zapobiega uzależnieniom od telewizji i komputerów,

– kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Dlatego czytaj dziecku 20 minut dziennie.

Opracowała Ewa Długokęcka

Złota Lista książek do czytania dzieciom opracowana przez

„Fundację Cała Polska czyta Dzieciom”

Wiek 0 – 4 lata:

Marta Bogdanowicz (opracowanie) – Rymowanki – przytulanki

Paulette Bourgeois, Brenda Clark – seria o Franklinie

Jan Brzechwa – Wiersze i bajki

Gilbert Delahaye – seria o Martynce

Barbara Gawryluk – Dżok, legenda o psiej wierności

DimiterInkiow – Ja i moja siostra Klara

Czesław Janczarski – Mis Uszatek

Janosch – Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś

Astrid Lindgren – Lotta z ulicy Awanturników

Sam McBratney – Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham

Nele Most, AnnetRudolph – Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno

Beata Ostrowicka – Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę!

Joanna Papuzińska – Śpiące wierszyki

Eliza Piotrowska – Bajka o drzewie

Renata Piątkowska – Opowiadania z piaskownicy

Annie M.G. Schmidt – Julek i Julka

Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci

Wojciech Widłak – seria o panu Kuleczce

Wiek 4 – 6 lat:

Florence and Richard Atwater – Pan Popper i jego pingwiny

Hans Christian Andersen – Baśnie

Wanda Chotomska – Wiersze; Pięciopsiaczki

Carlo Collodi – Pinokio

WaclawĆtvrtek – O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci

Iwona Czarkowska – Biuro zagubionych zabawek #

EvaJanikovszky – Gdybym był dorosły

Grzegorz Janusz – Misiostwo świata #

Roksana Jędrzejewska-Wróbel – Sznurkowe historie, Maleńkie Królestwo królewny Aurelki

Asa Lind – Piaskowy Wilk

Astrid Lindgren – seria o PippiPończoszance; Emil ze Smalandii

Hugh Lofting – seria o Doktorze Dolittle

Kornel Makuszyński – Przygody Koziołka Matołka

Małgorzata Musierowicz – Znajomi z zerówki

Alan A. Milne – Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka

Renata Piątkowska – Na wszystko jest sposób #; Nie ma nudnych dni

Małgorzata Strzałkowska – Leśne Głupki; Wierszyki łamiące języki

Danuta Wawiłow – Wiersze

Max Velthuijs – Żabka i obcy